Pojištění odpovědnosti mezinárodního silničního dopravce
- jedná se o klasické pojištění odpovědnosti. Tímto pojištěním jsou kryty škody vzniklé jinému v souvislosti s pojištěnou činností, pokud za ni firma odpovídá v důsledku svého vztahu nebo jednání.
- Pojištění odpovědnosti mezinárodního silničního dopravce zahrnuje jen část škod, které mohou vzniknout na přepravovaném zboží.
- Sjednává se se spoluúčastí pojištěného.
- Rozsah pojistného krytí je omezený, řada výluk je dána jednak Úmluvou CMR a jednak pojistnými podmínkami jednotlivých pojistitelů.
- Dopravce má podle Úmluvy CMR limitovanou odpovědnost, tj. odpovídá do výše 8,33 ZPČ za 1 kg hrubé hmotnosti poškozené nebo ztracené zásilky.
Pojištění zásilek při přepravě
- jedná se o klasické majetkové pojištění, tzn. pojištění, které kryje věcné škody na zásilce, ke kterým dojde v přímé souvislosti s riziky, kterým je zásilka během přepravy vystavena. Tento druh je jedinou možnou ochranou vlastníků zboží proti rizikům, vyplývajícím z provádění přeprav obvyklým dopravním prostředkem.
- Na rozdíl od pojištění odpovědnosti dopravce je pojištění zásilek při přepravě pojištěním variabilním, neboť rozsah pojištění je možné přizpůsobit individuálním požadavkům klienta s ohledem na druh přepravovaného zboží, druh dopravního prostředku a předpokládanou trasu přepravy.
- Pojištění se sjednává zpravidla bez spoluúčasti pojištěného, případně s minimální spoluúčastí.
Porovnání obou druhů pojištění
Dopravce má sice odpovědnost vyplývající z uzavřené přepravní smlouvy, tato odpovědnost je však značně omezená a v případě škody může být pro vlastníka zásilky nepříjemným překvapením.
Postavení dopravce se od postavení vlastníka přepravované zásilky liší, každý z nich nese jiné riziko a každý z nich má i jinou pojistnou potřebu. Pro vlastníka je škoda na zásilce vždy majetkovou újmou v rozsahu, v jakém škoda vznikla.
Pojištění dopravce se totiž vztahuje pouze na oprávněný nárok na náhradu škody vyplývající z právních předpisů a závazky dopravce převzaté nad jejich rámec jsou z tohoto pojištění vyloučeny. Navíc je třeba mít na zřeteli i skutečnost, že v mezinárodní přepravě je odpovědnost dopravce limitována a náhrada škody může být výrazně nižší než její skutečná výše.